Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika oraz Szkoły Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim zjednoczyli siły, aby wspólnie z rodzicami i przedstawicielami lokalnych instytucji, z pomocą ekspertek stworzyć plan działania zbliżający każdą ze szkół do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Warsztaty wizyjne w dniach 23 i 24 listopada br., które zgromadziły ponad 60 osób, nie tylko pomogły uczestnikom poszerzyć wiedzę na temat neutralności klimatycznej, ale również stanowiły doskonałą okazję do integracji społeczności szkolnej.

Przed spotkaniem uczniowie przygotowali zdjęcia z ich otoczenia nawiązujące do ekologicznych i nieekologicznych miejsc oraz zachowań.

Zastosowanie interaktywnych ćwiczeń i metod współpracy pomogło zaktywizować  uczestników i skierować ich uwagę na kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju i działań na rzecz klimatu. Przed rozpoczęciem pracy grupowej poświęcono chwilę na omówienie teoretycznych aspektów zmiany klimatu, przedstawienie głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych oraz obszarów aktywności, które mogą być wprowadzone na terenie szkoły w celu zmniejszenia analizowanego wcześniej jej śladu węglowego.

Faza generowania pomysłów pomocnych w realizacji wizji neutralnej dla klimatu szkoły  przebiegła bardzo owocnie dzięki zaangażowaniu uczestniczek i uczestników zgłaszających liczne i ciekawe propozycje w pięciu zakresach tematycznych:

  • oszczędzanie energii w budynku szkoły,
  • podwórko szkolne i zasoby wodne,
  • mobilność i podróże,
  • konsumpcja (żywienie, odpady i zaopatrzenie)
  • działania edukacyjne – budowanie dobrych nawyków.

Wśród ciekawszych pomysłów znalazły się m.in.: założenie klasowych ogródków, dzięki którym uczniowie rozwijaliby swoje umiejętności i talenty, zbieranie i wykorzystanie deszczówki na terenie przyszkolnym, zbudowanie nowoczesnej wiaty na rowery, stworzenie szkolnej ekologicznej aplikacji, która premiowałaby działania ekologiczne, ustanowienie elektropatroli uczniowskich i regularne (np. comiesięczne) obchodzenie Dnia bez samochodu.

Warsztaty zmotywowały uczestników do większej aktywności w podejmowaniu działań na rzecz klimatu i środowiska oraz do przekształcania swojego szkolnego i przyszkolnego otoczenia. Po zaprezentowaniu zaproponowanych działań wybrano w drodze głosowania priorytetowe z nich, te które szkoły będą chciały zrealizować w pierwszej kolejności. Przygotowane podczas warsztatów mapy drogowe będą pełnić rolę drogowskazu dla szkół w ich drodze do neutralności klimatycznej.

Warsztaty zostały zorganizowane w ramach projektu Visions 2045 – szkoły inicjatorem działań na rzecz neutralności klimatycznej miast, finansowanego z programu European Climate Initiative - EUKI oraz w ramach European Climate Pact finansowanego przez Komisję Europejską. 

Celem projektu Visions2045 jest towarzyszenie szkołom w ich drodze do neutralności klimatycznej. Europejski Pakt na rzecz Klimatu, zainicjowany przez Komisję Europejską, jest częścią Europejskiego Zielonego Ładu i pomaga Unii Europejskiej w osiągnięciu celu, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.