Strona główna
Aktualności
Świadectwo charakterystyki energetycznej
Dyrektywa 2002/91/WE
Jak zarządzać energią i środowiskiem?
Przegląd polityki energetycznej
Publikacje
Audyty energetyczne
Przykłady kampanii europejskich
Przykłady dobrych praktyk






Przykłady kampanii na rzecz etykiet energetycznych

DISPLAY
<<< Wróć



Display - kampania, która łączy europejską legislację i działania lokalne

W budynkach komunalnych w całej Europie marnotrawi się energię i wodę wskutek niedbalstwa. Bardzo często przyczyną tego stanu są dwa kluczowe punkty: brak skutecznego zarządzania energią ze strony administracji i oraz przyzwyczajenie do niekontrolowanego zużywania energii ze strony odbiorców. Europejska kampania ochrony klimatu zamierzona jest na promowanie efektywności energetycznej w obu tych obszarach - wychodząc od dyrektywy unijnej jako punktu startowego.

Rozmiar: 42784 bajtówDisplay jest kampanią, która ma zachęcić miasta i miasteczka do publikowania sprawności swoich budynków w dziedzinie użytkowania energii i wody oraz emicji CO2. Ta kampania jest pierwszą tego rodzaju inicjatywą w Europie, koordynuje ją Energie-Cités a wspiera Komisja Europejska - DG Środowisko. Uruchomiona w styczniu 2003, ma działać przez następną dekadę. Do dziś włączyło się do niej ok.30 miast z 18 krajów europejskich, At present, around 30 municipalities from 18 European countries are taking part in the campaign, ale podejmowane są starania o rozszerzenie liczny uczestników co najmniej na 100 miast.

Dyrektywa UE
Display mieści się w zamierzeniach Dyrektywy dotyczącej sprawności energetycznej budynków (przyjętej w grudniu 2002), która zostanie włączona do systemów prawnych krajów członkowskich w styczniu 2006. Ta dyrektywa wymaga od wszystkich krajów członkowskich podjęcia działań zachęcających, poprzez system certyfikacji, do publicznego eksponownia informacji o sprawności energetycznej swoich budynków. Cele kampanii Display wyprzedzają wprowadzenie tej dyrektywy i stwarzają zarządom miast okazję by wyjść o jeden krok przed tę dyrektywę.

Czym dokładnie jest Display?
Przede wszystkim, Display jest działającym przez internet narzędziem obliczeniowym, które pozwala ocenić sprawność energetyczną budynku. Na podstawie otrzymanych wyników edytowana jest plakietka. Kształt tej plakietki został opracowany i zaprojektowany na bazie bardzo dobrze znanej w EU plakietki - certyfikatu energetycznego dla urządzeń gospodarstwa domowego. Oczywiście klasyfikacja budynków opiera się na ocenie ich sprawności energetycznej, która mieści się w klasach od A do G dla: łącznego zużycia energii, emisji gazów cieplarnianych wyrażonej w ekwiwalencie CO2 zużyciu wody. Plakietka powinna być wywieszona w budynkach danego miasta w sposób dostępny dla szerokiej publiczności.
Plakietka pokazuje publicznie jak administracja miejska stara się o efektywność energetyczną w swoich budynkach oraz jakie są jej zamiary w dziedzinie realizowanych i planowanych rozwiązań technicznych. Korzyści z uczestnictwa dla miast:
- Praktyczne i widoczne działania na rzecz ochrony klimatu
- Budzenie świadomości energetycznej wśród użytkowników i zarządców budynków - Zachęcanie mieszkańców przykładem do odpowiedzialnych
- zachowań środowiskowych
- Ocenianie polityki lokalnych władz oparte na bazie danych
- Oszczędności finansowe poprzez wykrywanie budynków o niskiej sprawności
- Symulacyjne badanie skutków planowanych działań
- Wymiana doświadczeń z innymi miastami
- Dostęp do specjalistycznych i doskonale dopasowanych do potrzeb narządzi komunikacyjnych i obliczeniowych "aids and tools"


Nie jest to wszakże tylko i wyłącznie sprawne narzędzie dla zarządców do oceny poziomu zużycia energii w budynkach komunalnych. Jest to również doskonałe narzędzie informacyjne dla użytkowników. Mieszkańcy mogą poznać sprawność energetyczną budynku a to jest najbardziej zrozumiały sposób pokazania jak administracja podchodzi do problematyki energetycznej. W dodatku, plakietka Display umożliwia i zachęca użytkowników budynku do zmiany nawyków, zmniejszania zużycia energii a przez to do porawy klasy budynku.
Certyfikacja nie może być jednak działaniem samotnym. W każdym uczestniczącym w kampanii mieście staraniom o eksponowanie plakietek na budynkach towarzyszyły inne specjalistyczne działania budzące świadomość energetyczną, takie jak : dni energetyczne Display, gazetki energetyczne i inne podobne akcje. Pozostawiamy miastom w tym względzie dużą swobodę w wyborze najbardziej odpowiednich.
Ogólnie, Display jest produktem wyłącznie europejskim, który może być używany w dowolnej części Europy, zarówno w krajach należących do Unii jak i nie należących. Poprzez eksponowanie sprawności energetycznej i emicji do wiadomości publicznej władze miejskie nie tylko demonstrują swoją odpowiedzialność za środowisko. Robią również duży krok w stronę zrównoważonego rozwoju środowiska miejskiego.


Więcej o kampanii Display www.display-campaign.org