Celem projektu jest wsparcie właścicieli i operatorów sektora ciepłownictwa i chłodnictwa (DHC – District heating and cooling) oraz wszystkich powiązanych interesariuszy, takich jak władze lokalne, w procesie transformacji energetycznej, a tym samym dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest Europa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r.
Główne wyzwania, z którymi muszą mierzyć się przedstawiciele sektora DHC to:
- prowadzenie niezbędnych inwestycji w infrastrukturę DHC i związane z nimi ogromne wysiłki wdrożeniowe;
- definicja efektywnego energetycznie sektora DHC zgodnie z art. 24 dyrektywy EED określająca jasną mapę drogową do 2050 r., a tym samym wymagania holistycznego planowania transformacji operatorów DHC w celu dekarbonizacji ich systemów;
- technologie takie jak odnawialne źródła energii (OZE) i ciepło odpadowe (WH) są nowe dla wielu operatorów i stwarzają potrzebę wsparcia technicznego dla wielu podprocesów transformacji sektora DHC i planowania nowych inwestycji.
Dlatego też ogólnym celem projektu SUPPORT DHC jest sprostanie tym wyzwaniom poprzez wspieranie szybkiego wdrażania zrównoważonej energii odnawialnej i ciepła odpadowego dla sektora DHC w Europie. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez opracowanie planów transformacji, a w szczególności konkretnych planów inwestycyjnych dla sektora DHC w sześciu europejskich krajach.
DZIAŁANIA PROJEKTOWE:
- wspieranie operatorów DHC w opracowywaniu planów transformacji, a w szczególności planów inwestycyjnych,
- wdrożenie ulepszonych i szybszych procesów transformacji systemów DHC,
- zwiększanie potencjału operatorów DHC w zakresie zarządzania i kierowania procesem transformacji,
- zwiększanie umiejętności i kwalifikacji dostawców usług i innych zainteresowanych stron w celu wspierania transformacji i planowania nowych inwestycji,
- identyfikacja potencjalnych barier rynkowych i ramowych oraz opracowanie i wprowadzenie rozwiązań mających na celu ich niwelacje,
- wdrożenie konkretnego wsparcie dla operatorów DHC w opracowywaniu ich planów inwestycyjnych: od wsparcia dedykowanych przypadków ‘DHC frontrunner’, przez wsparcie przypadków ‘DHC follower’, po powielanie wyników poza krajami docelowymi SUPPORT DHC.
PLANOWANE REZULTATY PROJEKTU:
Planowanymi rezultatami projektu będzie wsparcie zrównoważonego podejścia do wykorzystania energii odnawialnej i ciepła odpadowego co pozwoli na:
- wykazanie technicznej i ekonomicznej wykonalności takich inwestycji,
- zapewnienie oszczędności energii pierwotnej,
- redukcję emisji CO2,
- złagodzenie zmian klimatycznych,
- zmniejszenie zależności od paliw kopalnych,
- stworzenie nowych miejsc pracy,
- łagodzenie zjawiska ubóstwa energetycznego,
- poprawę warunków zdrowotnych mieszkańców,
- zmniejszenie zależności systemów DHC w Europie od gazu ziemnego,
- zapewnienie oszczędności energii końcowej,
- zwiększenie zdolności właścicieli i operatorów DHC oraz innych interesariuszy do realizacji inwestycji niezbędnych do integracji niskotemperaturowych OZE lub ciepła odpadowego w wysokotemperaturowych systemach DHC,
- wspieranie sektora DHC na Ukrainie,
- rozpowszechnianie działań i rezultatów projektu.
PARTNERZY PROJEKTU:
- Wirtschaft und Infarstruktur GmbH & Co Planungs KG (WIP), DE - koordynator
- AGFW-Projektgesellschaft für Rationalisierung, Information und Standardisierung mbH (AGFW), DE
- AEE - Institut für Nachhaltige Technologien (AEE INTEC), AT
- Zentrum für Energiewirtschaft und Umwelt (E-THINK), AT
- Politecnico di Milano (POLIMI), IT
- Euroheat & Power (EHP), BE
- PlanEnergi Fond, DK
- Högskolan i Halmstad (HALMSTAD), SE
- Lithuanian District Heating Association (LDHA), LT
- Municipal Institution City Institute - City Institute (IRMiR), UA
- Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć "Energie Cités" (PNEC), PL
OKRES REALIZACJI: 1 października 2023 – 30 września 2026
FINANSOWANIE: LIFE+
Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach instrumentu finansowego na rzecz środowiska i klimatu LIFE+ w ramach umowy grantu nr 101119914. Wyłączna odpowiedzialność za treść niniejszej strony spoczywa na jej autorach i niekoniecznie odzwierciedla poglądy Unii Europejskiej lub CINEA. Unia Europejska, ani organ przyznający finansowanie nie ponoszą za nie odpowiedzialności