W dniach 25-29 września br. przedstawiciele szkół (SP8 i SP10 z Zamościa oraz SP1 i SP5 z Mińska Mazowieckiego) a także Stowarzyszenia Gmin Polska Sieć „Energie Cites”, uczestniczyli w wizycie studyjnej w Berlinie zorganizowanej w ramach projektu Visions2045: Szkoły inicjatorem działań na rzecz neutralności klimatycznej miast. Wizyta miała na celu przygotowanie nauczycieli do zaplanowania działań proklimatycznych i zainspirowanie ich niemieckimi doświadczeniami w tym zakresie.
Każdego dnia podczas krótkich sesji warsztatowych, zorganizowanych i poprowadzonych przez ekspertki z UfU (Independent Institute for Environmental Issues), uczestnicy mieli okazję zapoznać się z różnymi metodami pracy z uczniami. Wspólnie, przy wsparciu ekspertek, zastanawiali się, jakie działania - z zakresu efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii, zagospodarowania podwórka szkolnego oraz wykorzystania zasobów wodnych, mobilności, konsumpcji, zaopatrzenia, żywienia, zarządzania odpadami oraz edukacji klimatycznej - należy podjąć w szkołach, aby zmniejszyć zużycie energii i wody, emitować mniej szkodliwych dla środowiska gazów cieplarnianych, nie marnować pożywienia, generować mniejsze ilości odpadów oraz pogłębiać świadomość ekologiczną uczniów.
Pierwszego dnia uczestnicy podzieleni na grupy z użyciem metody potocznie zwanej „burzą mózgów” starali się wypracować, w ramach ww. obszarów tematycznych, jak najwięcej działań, które chcieliby wdrożyć w swoich szkołach. Po południu grupa udała się do jednej z niemieckich szkół średnich Peter-Lenne-Schule. Dyrektor szkoły opowiedział, jak funkcjonuje jego placówka, a następnie zaprosił na wizję lokalną, aby pokazać, jakie kroki już wykonali na swojej drodze do neutralności klimatycznej. Uczestnicy podziwiali pięknie zagospodarowane przyszkolne podwórko z różnorodną i zadbaną roślinnością oraz zbiornikiem retencyjnym gromadzącym wodę opadową, służącą do podlewania rabat. Goście zwiedzili również znajdujące się tam mini zoo, szklarnie, demonstracyjną mini biogazownię oraz ogród deszczowy i warzywny. Na zakończenie odwiedzili nowoczesną i bogato wyposażoną pracownię fizyczno-chemiczną, w której znajdowały się zestawy edukacyjne do zajęć praktycznych dotyczących np. budowy i działania paneli fotowoltaicznych.
Drugiego dnia uczestnicy udali się do szkoły podstawowej Steglitz, w której uczestniczyli w warsztatach na temat żywienia. Malte Schmidthals z Institute for Futures Studies and Technology Assessment opowiedział o przyjaznych dla klimatu i energooszczędnych kuchniach szkolnych. Wyjaśnił, jak powinny być skomponowane przyjazne dla środowiska posiłki, a których produktów powinno się unikać, gdyż mają bardzo wysoki ślad węglowy.
Podczas kolejnej sesji warsztatowej uczestnicy (przy wsparciu ekspertki z UfU) przystąpili do tworzenia „mapy drogowej do neutralności klimatycznej”. Wykorzystali przy tym zaproponowane dzień wcześniej działania klimatyczne, które umieszczali na osi czasu: od teraźniejszości do roku 2045. Następnie mieli za zadanie wybranie dwóch najważniejszych pomysłów, które powinny zostać wdrożone w ich szkole w pierwszej kolejności. Pozwoliło to na wyłonienie najbardziej interesujących działań.
Po części warsztatowej jedna z nauczycielek opowiedziała, jak w jej szkole przebiegały warsztaty wizyjne oraz w jaki sposób realizowali wybrane w nich działania. Następnie grupa zwiedziła szkołę wraz jej otoczeniem i obejrzała przygotowane przez uczniów podwyższone rabaty z warzywami i ziołami oraz ogród sensoryczny.
W ostatnim dniu wizyty studyjnej goście udali się do szkoły podstawowej Szweizerhof, w której zapoznali się z realizowanym w tam projektem pn. „Frei Day Concept – edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju”. Jego celem jest zaangażowanie uczniów w praktyczne prace kształtujące rozmaite umiejętności przydatne w życiu codziennym. W każdy czwartek uczniowie, zamiast na lekcje udają się do „ogrodu doświadczeń”, gdzie pod nadzorem osoby dorosłej opiekują się znajdującymi się tam zwierzętami, ogrodem oraz budują z ekologicznych materiałów obiekty małej architektury: domki na drzewie, szałasy, altany, ławki itp. Każda grupa dzieci ma inne zadanie do wykonania, również na terenie szkoły jak np. wysianie roślin z nasion, przygotowanie sztuki teatralnej lub wykorzystanie materiałów z recyklingu.
Na zakończenia nauczyciele zostali poproszeni przez organizatorów o przedstawienie swoich opinii i wrażeń. W ramach podsumowania wizyty studyjnej wskazywali, jakie inicjatywy najbardziej im się podobały i chcieliby wdrożyć w swoich szkołach.
Urozmaicony i interesujący program wizyty studyjnej w Berlinie dał uczestnikom projektu Visions2045 możliwość pozyskania nowych doświadczeń i inspiracji, a także przygotował ich do zrealizowania w swoich szkołach warsztatów wizyjnych i realizacji zaplanowanych podczas nich działań. Nauczyciele pełni entuzjazmu i nowych pomysłów powrócili do swoich miast, aby efektywnie wykorzystać zdobytą wiedzę i przekazać ją swoim uczniom i współpracownikom.